Dovolená pro zdraví

Nejen prací živ je člověk. Během roku by měl také odpočívat. K odpočinku na zotavení by měla sloužit především dovolená.

Většina z nás se na dovolenou těší, ale ne každý si ji dokáže užít tak, aby se vrátil odpočatý a spokojený. Důvodů, proč si chvíle volna neužijete, může být mnoho, ale řadu z nich můžete ovlivnit. Přinášíme vám několik tipů, jak se na dovolenou připravit, abyste si ji opravdu pořádně užili.

Týden je málo
Je sice pravda, že při volbě délky jsme často omezeni řadou okolností, ale podle psychologů je kvůli duševnímu zdraví nutné si každý rok udělat čas alespoň na jednu dovolenou v délce 14 dnů. Týdenní volno sice není špatné, ale na to, abychom mohli řádně relaxovat, je příliš krátké. Několik dnů totiž člověku trvá, než si zvykne na jiný režim, a v momentě, kdy skutečně dojde k uvolnění, je dovolená u konce. Teprve když dovolená trvá dva týdny , může se stát, že člověk přestane vnímat čas, což je pro obnovu duševních sil velmi důležité.

Dovolená u moře

Méně je někdy více
Nejden psycholog vám potvrdí, že mnoho lidí si dělá z dovolené seznam úkolů, které musí zvládnout. A to je chyba, protože pak těžko po ní mohou být odpočatí. Hlavním vodítkem pro plánování dovolené a po celou její dobu by pro vás mělo být, že dovolená není další úkol co se musí. Dovolená je jednoduše řečeno něco, co si sám o sobě člověk může dovolit, povolit, umožnit. Vy jste pány dovolené, nikoli ona vaším pánem.
Dovolenou byste tedy měli plánovat s rozvahou a zvážit vnitřní i vnější limity, tedy co je reálné stihnout za danou dobu a neuštvat se. Odpovězte si na otázku jaký je váš aktuální zdravotní stav, co zvládnete a zároveň si to dokážete i užít. Při dovolené v některých případech platí, že méně znamená více. A člověk by se rozhodně neměl trápit výčitkami, pokud větší část nebo i celou dovolenou prostě jen tak prolenoší (třeba opalováním u rybníka nebo na zahradě).

Změňte činnost
Máte sedavé zaměstnání a většinu pracovní doby trávíte u počítače, nebo naopak pracujete výhradně fyzicky? Při dovolené byste si měli dopřát aktivity odlišné. Stylem dovolené byste měli změnit činnost, kterou děláte děláte každý den během roku. Přestože vás práce naplňuje, dlouhodobě jí můžete být vyčerpáni, a to buď po stránce fyzické, emoční či rozumové.  Pro vaše duševní i fyzické zdraví je důležité, abyste počítač vyměnili třeba za sportování, práci na zahrádce či jakokoli fyzickou činnost, která vás bude bavit a uvolníte se při ní, byť budete zaměstnávat svaly. A ten, kdo celý rok pracuje v zahradnictví, by si při dovolené měl spíš než práci na vlastních záhonech naplánovat třeba četbu detektivek apod.

relax

Vylaďte se na domov
Únava je přirozená součást života a obvykle stačí běžný odpočinek , abyste se jí zbavili. Obyčejná únava určitě nemusí být při úvahách, jakou náplň dovolené zvolit, překážkou v tom, naplánovat si například aktivní dovolenou na kole či při horské turistice. Takto laděnou dovolenou byste ale rozhodně neměli plánovat, pokud jste na prahu vyčerpání. Při vyčerpanosti byste organismu měli dopřát jen dvě věci – jídlo a spánek.
Při přemýšlení o časovém rozvržení dovolené nezapomeňte nejen na případnou adaptaci na nové podmínky v místě pobytu, ale také na návrat domů. Pokud se totiž ze čtrnáctidenné dovolené vrátíte v neděli večer kolem půlnoci, do dvou do rána vybalujete zavazadla a ráno nastupujete do zaměstnání, asi se moc odpočatí cítit nebudete.  Po příjezdu z dovolené buďte ještě určiten jeden den doma ať máte čas si v klidu vybalit kufry a vyladit si domov.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *